Wednesday 3 July 2013

Istikharah Cinta?

Istikharah? Cinta? Adakah istikharah ni hanya dilakukan untuk hal-hal seperti cinta?
TIDAK. Sebaliknya, istikharah boleh dilakukan apabila kita perlukan panduan terutama apabila kita membuat sesuatu keputusan.
Rasanya ramai orang yang pernah rasa. Nak buat keputusan tetapi tak tahu sama ada keputusan itu tepat atau tidak. Baik atau tidak. Begitu juga dalam membuat pilihan teman hidup. Sebagai manusia, sebelum kita melakukan sesuatu keputusan adalah lebih baik kita bermusyawarah sesama orang yang lebih berpengalaman dan dipercayai misalnya ibu bapa dan orang-orang yang terdekat serta beristikharah. Umat Islam digalakkan mengerjakan solat sunat istikharah untuk membuat apa jua keputusan atau pilihan dan sabda Rasulullah SAW:


“Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”


Solat sunat Istikharah boleh dilakukan 2 rakaat pada malam sebelum tidur. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang hambaNya tidak ketahui. Moga-moga kita diberikan petunjuk olehNya. If we really want sumting, keep ber'doa' dengan hati yang bersungguh-sungguh dan ikhlas. Especially lepas setiap solat. In sha Allah... we'll get it one day.

No comments:

Post a Comment